「少年」くん は、
直島に於ける私の初めての屋外作品。
内心少々照れるけど、
2006年当初の文を以って、作品紹介と致します。
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2006年10月、直島というところへ行って来ました。
海岸には、大きなカボチャのオブジェ..
丘には、その地形を活かした地中美術館..
隣りの家が一軒まるごと作品だったり..。
暮らしにアートが溶け込んでしまった町。
ここでさらに、島全体を舞台とした企画展『直島スタンダード2』が
開かれることとなり、12組のアーティスト達がまさに準備に取り掛かる中、
「この時期にいしかわさんの作品が直島にあってほしい。」
という、町の人のリクエストを受け、
展覧会に非公式自主参加することになりました。
どこにも事前情報のない作品に、訪れた人達が困惑するのもまた一興。
つまり、ゲリラなんだけど、
展覧会を主催するベネッセさんや、島の皆さんもむっちゃ歓迎ムードでした。
作品、すっかり馴染んでしまったみたいです。
今回の展示は、屋外。
「ローズ化粧品店」のコンクリートの外壁に、毛糸で線画を描きました。
ちょうど、ちょっと座って休めるくらいのベンチがあって、
昔からみんながなんとなく集まったり、仕事の合間に腰掛ける
『いっちょば』とよばれていた所なんだそうです。
作品制作中も、なんとなーく話し掛けられたり挨拶交わしたり..。
「集う」ということが、今回のキーワードかな。
ここに来て、出会い、ここからまたどこかへ出かける。
何を見て、どんな未来を行くのか...
描かれたのは「少年」くん。でも、彼の姿はここに集うみんなのことかもしれません。
汚染された土壌の再生や、稲作の復活、散逸した石仏の収集・修復など、
この島にはそんな取り組みもあり、失いかけた絆を繋ぎなおすような
小さな具体例を見せてくれた気がしました。
軽く使う言葉じゃないかもしれないけど、やっぱり「希望」を見たいよね。
ぜひぜひ直島へ....。
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" A rancel boy " is my first public art work.
Let me introduce my text of 2006.
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I visited Naoshima in October 2006.
Art object of the big pumpkin in the shore...
Art museum hidden in the underground of the hill...
Neighboring house is an art work....
Art melts into Life of this town.
When the 12 artists was making preparations for ' NAOSHIMA STANDARD 2 '
- the exhibition that assumed the whole island to be the stage - ,
a person of the town said
" I'd like Mr.ISHIKAWA's work to exist in Naoshima in this time. "
I received this request and decided on unofficial independence participating in the exhibition.
It was fun that an art work not placing on any official information surprise the visitors.
Moreover,
my action was welcomed by the people of the island and Benesse - the sponsor of the exhibition, too.
My work seemed to be got close to all here.
I drew drawing with yarn on outside concrete wall of ' Rose cosmetic store '.
Here is benches anyone can take a rest.
I hear everyone has gathered here without particular promises since a long time ago
and this place has been called " Icchoba ".
Actually various people spoke me during making my work.
We can say the key word is ' gathering '.
Coming here, meeting something, someone, and going somewhere.
What will you see? Where will you go?
I drew drawing of a boy.
At the same time, his figure may be all of you gathering here.
Reproduction of the polluted soil, revival of the rice growing,
collection, restoration of dissipative the stone Buddhist images, and so on.
There are such actions in this island, too.
They can show us small specific examples that join the lost bond together.
What do you want to see?
I do send you a precious word ' HOPE '.
Why not visit Naoshima?
Thank you.
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NAOSHIMAP of Kazuharu ISHIKAWA